Karen & Martijn Go West

Yosemite National Park

Ook in Petaluma is het bewijs geleverd: je kunt ontzettend lekker eten in de VS! Vanavond in SEA gegeten, Thai cuisine die hier erg hoog staat aangeschreven. Ligt ook nog eens naast ons - heel bijzondere - hotel, dus dat was ook nog eens erg gemakkelijk. Daarna een fles wijn gehaald en die net voor onze kamer, met eigen terrasje, opgedronken. Plaats van handeling het Metro hotel in Petaluma, alweer een voltreffer van Karen die een neusje heeft voor bijzondere locaties. Metro is een klein zelfstandig hotelletje, in een prachtig oud gebouw (Petaluma heeft er heel veel, in Victoriaanse stijl), van een eigenaar die helemaal weg is van Frankrijk. Iets dat hij laat doorwerken in de aanpak, van binnen en van buiten. Niet op een kitsche manier, maar hij heeft alleen maar originele Franse XX gebruikt in de aankleding. En rondom is er een heerlijke tuin aangelegd, waar wij dus zojuist lekker konden genieten tussen veel groen, geurige lavendel terwijl het geluid van krekels het geheel in stijl afmaakt.

Petaluma, een oud stadje vlakbij de wijngebieden van Sonoma en Napa. Morgen staat één van deze gebieden op ons programma.

Gisteren de hele dag in Yosemite geweest. De dag begon fantastisch: we konden het park inrijden vanuit de rustige oostkant (de grote toeristenstromen komen van west en ook wel zuid), dus via de hoge Tiogapas. Vanaf het hoogste punt reden we een eind door de Tuolomne meadows, een van de meest idyllische plekjes die ik ooit heb gezien, weiden met meanderende stroompjes, beekjes tussen dennenbossen en bergmeren. Daarna begonnen we flink te dalen, en kwamen we uiteindelijk, na een paar mooie uitzichtpunten te hebben gehad, uit in de Yosemite Valley. Dit is waar het voor de meeste mensen om draait, en hier ook zijn de meest toegankelijke punten te zien. Betekent dus ook extreme drukte. Te druk voor onze smaak. Op sommige plekken stonden we zelfs in de file. Verder viel het ons tegen dat in verhouding tot de andere parken die we hebben gezien de informatieverstrekking ver onder de maat was. Het bezoekerscentrum leek al sinds 1950 niet meer te zijn aangepast en de veranderende behoeften van toeristen. De combinatie van uitbundige informatie over natuur en historie ontbrak hier waardoor we Yosemite niet echt goed hebben kunnen doorgronden. Natuurlijk kun je het park het beste ervaren door er veel te gaan wandelen, en er een paar dagen te blijven. Ik weet zeker dat dit park zich dan helemaal openbaart. Maar voor de gemiddelde bezoeker die op een dag met de auto of shuttlebus veel wil zien en ook nog iets wil opsteken komt er bekaaid van af. We hebben in Zion, Bryce en de Grand Canyon gezien hoe het ook kan; wat ons betreft is Yosemite (op educatief-toeristisch gebied) aan een grote opknapbeurt toe.

Karen had ook nu weer een kleinschalig zelfstandig hotel gereserveerd voorbij de zuidingang van Yosemite: de Narrow Gauge Inn. De eigenaar van dit hotel heeft tot in ieder detail de stijl van de omgeving ingepast. Dus veel, heel veel hout. Veel aandacht voor de tuin rondom, sprookjesachtige paadjes, romantische zitjes her en der. En veel kamers, waaronder de onze had een balkon met boszicht. Helaas was het restaurant op dinsdag gesloten...de dichtsbijzijnde gelegenheid was een pizzeria een paar kilometer verderop, niet best, de zoveelste keer slecht gegeten, bah. (gelukkig staan er ook een aantal culinaire spektakels tegenover).

Vanochtend vertrokken voor een pittige rit naar Petaluma. Nu San Francisco aan de oostkant voorbij gereden, wat een drukte hier. De Bay area is zoveel meer dan SF, een aaneenschakeling van autowegen, een beetje zoals rond LA. In één keer goedgereden, dat scheelt. En een (een van de vele) kilometerslange lange dubbeldeks tolbrug over de San Pablo Bay, met prachtig uitizicht over San Francisco in de verte. Damn wat vonden we dat een leuke stad! Heimwee. We beseffen nu ook dat het hier een tijdje geleden voor ons begon..en dat het nu ook weer bijna is afgelopen. Zo jammer, want de tijd is voorbij gevlogen. Tja, een nadeel van zo'n volgeplande rondreis. Maar ja, als je dan toch in the States bent wil je ook zoveel mogelijk zien. De trip is nog niet 100% rond. Als gezegd eerst morgen nog wat Californische wijnhuizen bezoeken, lekker eten in Petaluma (een stad die bekend staat om zijn vele en goede restaurants..dat hebben we dus al ervaren) en uitbuiken in het charmante hotel. Daarna is het echt afgelopen.

Eelco en José

Alweer een heel mooi reisverhaal zoals al die schitterende verhalen van jullie. Tja heel erg jammer maar aan alles komt een einde.
Martijn en Karen nog een fijne afsluiting van jullie vakantie en een goede terugreis.

Esmee

Ik heb met plezier jullie reis helemaal gevolgd, de verslagen waren zeer boeiend en uitgebreid en de foto's gaven een zeer goede indruk. Hele goede reis terug, hopelijk beter als de heenreis en we spreken elkaar gauw weer. Geniet nog deze laatste dag!

Toos & Martin

Geniet nog maar even, daar in Petaluma.
Het zit er inderdaad bijna op!!!!