Karen & Martijn Go West

High Eastern Sierra

Dinsdagochtend 7:25. Vandaag staat Yosemite ons te wachten, iets waar we erge zin in hebben. De route aan de oostkant is geopend, dus dat betekent dat we over de naar het schijnt prachtige en indrukwekkende Tioga pas gaan, op bijna 10.000 voet! Een letterlijk hoogtepunt van onze vakantie (die alweer bijna ten einde is..)
Nu zitten we nog eventjes in een subliem Best Western 'de luxe' hotel in Mammoth Lakes, een plaats die we gisteren even snel hebben verkend met de auto. Alweer met de auto want te voet is niet veel te beginnen, veel te groot! De bedoeling was Lee Vining, een klein plaatsje als Lone Pine aan de voet van de Tioga pas en het Mono Lake maar we kozen voor het iets verderaf gelegen Mammoth Lakes omdat hier én veel meer hotels zijn, én we eens wilden zien hoe een typisch Amerikaans ski-oord hier uitziet. Nou, dat hebben we gezien: indrukwekkend! Wat moet het gaaf zijn om hier in de herfst en winter te zijn! Maar Mammoth Lakes is het hele jaar interessant want je hebt hier heel veel mogelijkheden om te wandelen, klimmen en kamperen. Mammoth Lakes is onderdeel van het Inyo national forest en dat betekent heel veel paden en de mooiste kampeerplekken (want camping grounds aanleggen, dat kunnen ze hier wel).

Het hele gebied waar we gisteren doorheen reden (Owens Valley) is onderdeel van Inyo County, en de wildernis eromheen van het Inyo national forest. Aan de oostkant van de prachtige Highway 395 lag Death Valley, en de westkant van de weg de Eastern Sierra Nevada. Eerst hebben we zo snel mogelijk ons niet zo heel plezierige motel verlaten en zijn we gaan ontbijten the American way in een kleine diner, met alleen wat locals, pick ups voor de deur, je kent het wel van tv. Onze nieuwe camera daar laten liggen, maar gelukkig had de serveerster het ding al achter de counter gelegd, oef!
Weer de 395 opgedraaid (je hebt verder ook geen keus) en hebben een stop gemaakt in Bishop, wat een erg leuke plaats bleek te zijn, een ideale uitvalsbasis voor een vakantie hier in deze omgeving (de ingang van Death Valley is dichtbij en andere kant kun je je lol op met de vierduizenders van de Sierra). Bishop bleek ook een Nederlands tintje te hebben: een hier in deze contreien hele beroemde bakkerij, de Erick Schat's Backery. De man maakt allemaal typisch Nederlandse broden, koekjes en gebak. Daarnaast maken ze daar sandwiches om je vingers bij af te likken. We zijn er die middag 2 keer geweest en allebei de keren stonden ze er in de rij! Vanuit Bishop een mooie doodlopende autoroute gereden naar een stel prachtige meren, hoog in de bergen, genoten van de sublieme alpine natuur hier. Echt onvoorstelbaar dat hemelsbreed 160 kilometer hier vandaan het laagste en heetste punt van de VS ligt, Badwater in Death Valley. Contrasten...we hebben het er al eens eerder over gehad.

Zo, nu eerst genieten van een uitgebreid ontbijt, zo vaak krijg je die hier niet in je hotel. Zware dag voor de boeg, de Tiogapas alleen al is 2 uur klimmen en dalen. De Altima krijgt er weer flink van langs vandaag!

Ons volgende hotel hebben we vooruitgeboekt aangezien de drukkere west- en zuidingangen van Yosemite vaak zijn volgeboekt. Dat is dan waar we gaan eindigen vandaag. Fish Camp, volgende bestemming. De een-na-laatste :(

Esmee

Ja, ja de tijd vliegt voorbij. Geniet nog maar even want hier lijkt het wel herfst. Leuk verhaal weer en mooie foto's. Greeettzzz

Toos & Martin

Jullie moeten wel altijd het fototoestel meenemen, anders kunnen we straks niet al die mooie opnames bekijken!
Er is al 85 % van de reis gedaan, dus het begint (helaas) op te schieten....