Karen & Martijn Go West

Bryce Canyon (Utah)

10 september, 20:41 Utah time (dat is gek genoeg een uur later dan Arizona dat in dezelfde tijdzone ligt, maar die kende weer geen zomer/wintertijd. Weer een bewijs dat de VS niet één land is, maar wel vijftig).
We komen net terug van een heuse Western Dinner show. Niks voor ons, maar het was de enige manier om op deze maffe plek wat goeds te eten te krijgen. Plaats van handeling Ruby's Inn, de verzamelnaam van een paar hotels, winkeltjes, rodeo en van alles en nog wat, in the middle of nowhere, aan de highway 63 (www.rubysinn.com). Ach, het was best grappig om dit mee te maken, het is hier immers Western Style all over the place. Toen de show pas echt goed begon (audience participation!) hadden we het eten op en zijn er stiekem uit gesneakt.
Gisteren hier aangekomen via een (voor mij) hele mooie route..iets waar Karen heel anders over denkt. Tja, smaken verschillen. Eerst Grand Canyon ingereden om de oostkant bij Desert View te bekijken, deze lag mooi op onze route. Alweer vol bewondering staan kijken hier. Wel koud en bewolkt, dus we hebben de dag ervoor enorm gemazzeld met het prachtige weer. Hierna was het lange tijd rijden door Indianenland, in de zgn painted desert. Een leeg landschap, aan de uitlopers van de Grand Canyon waarin er her en der wat vervallen caravans te zien zijn waar Hopi en Navajo wonen. Veel stalletjes langs de kant van de weg, waar deze indianen wat handwerk verkopen. Het is een erg lange rit maar gelukkig is de weg leeg en verandert de natuur doorlopend. Onze bestemming is hemelsbreed niet ver van de Grand Canyon verwijderd...maar die canyon moet wel ergens worden overgestoken...dus er moet enorm worden omgereden. Via Page, waar de Colorado river wordt afgedamd en het Powell stuwmeer begint. Daarna rijden we Utah in en verandert de omgeving weer continu. Het laatste uur kwam het stereotype Wild West landschap in beeld, met mooie groene prairies en stijle rode rotsen. In het enkele bewoonde gebied waar we doorheen rijden (Kanab) zien we alleen nog maar cowboy-achtige types op straat, grappig. Bij ons hotel is het al niet veel anders. Ruw volk. En zag je in Californië een hoop auto's rijden van buitenlandse makelij...hier is het strictly american made.

Vandaag de hele dag in Bryce Canyon rondgehangen, gewandeld en gereden. Bryce werd warm aanbevolen (Ralph, Bojoura, Esmee), en ze hadden gelijk: Bryce is een heel bijzondere ervaring, nothing else like it. Sprookjesachtig, Science fiction. Vooraf dacht ik dat het een en al stenen massa was. Maar net als bij de Grand Canyon was ik verrast door het enorme groene naaldbos dat erachter en erboven lag. Hier liggen de wegen die je naar de mooie uitzichtpunten leiden. Omdat Bryce een stuk kleiner en mn minder diep is konden we hier gemakkelijk een trail naar beneden lopen zodat we midden tussen de typische Hoodoos uitkwamen. Daarna de rest van de dag de verschillende uitzichtpunten met de auto gedaan. Ook Bryce was weer prachtig ingericht, de nationale parken maken er echt wat moois van, van commerciële uitbuiting is geen sprake, integendeel. Wel vond ik Bryce relatief druk. Waarschijnlijk niet alleen omdat dit een van de meest bijzondere parken is, ook omdat zuid Utah vergeven is van de nationale parken, - bossen en - monumenten. Waarschijnlijk ook daarom zien we hier meer (huur)campers dan waar dan ook.

De natuur laten we morgen achter ons. Heading for Vegas. Misschien wel met kort bezoekje aan Zion, een nationaal park waar we nauwelijks voor hoeven omrijden. Wat een wonderlijke wereld hier!

meer info over Bryce zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Bryce_Canyon_National_Park

Anne-Marie en Frans

Met jullie verslagen krijgen jullie ons op tijd uit bed.
Prachtig gebied. Missen de indianen van onderweg!
En veel succes in Vegas.

Toos & Martin

We hebben wederom een prachtig geschreven reisverslag mogen doornemen, "omlijst" door mooie en bijzondere foto's!
Nu maar afwachten wat jullie in Las Vegas allemaal hebben
gezien en beleefd!

Eelco en José

Mooi geschreven reisveslag.
Ben benieuwd hoe jullie Las Vegas vinden!!

mathea

wat een belevenis, prachtig, ik geniet met jullie mee!

Remco

Ik geniet van jullie verhalen en allerlei herinneringen komen weer boven. Veel plezier in Las Vegas.

Tip. Ga zeker kijken in Zion NP.