Karen & Martijn Go West

Grand Canyon

Vanuit Scottsdale hadden we een lange rit gepland, ineens richting Grand Canyon, om daar in ieder geval één volle lange dag te hebben, dit is namelijk geen park om zomaar even doorheen te rijden. Bleek achteraf een goede keuze want niet alleen was Grand Canyon onvoorstelbaar indrukwekkend, ook de weg ernaartoe was geen straf. Nou ja, het begin was typisch Phoenix: je rijdt een uur van snelweg naar snelweg..en nog ben je de stad niet uit. Wat een belachelijk enorme lappendeken, er lijkt geen einde aan te komen. Als Phoenix dan eindelijk achter ons ligt, slingert de grote interstate 17 zich een weg door de typerende natuur van Zuid-Arizona en zien we al gelijk de eerste Orgelpijp- en Saguarocactussen in de rood-bruine heuvels staan. Wij kunnen flink doorrijden aan 75 mijl per uur, aan de andere kant staat het vast: een lang lint van met name trucks met mega mobile homes erachter. Maandag was labor day, een belangrijke vrije dag voor de amerikanen, volgend op labor day weekend waardoor een heleboel lui vandaag terugreden vanuit hun camping grounds, terug de stad in die wij juist verlaten. Helaas zijn de cactussen op een gegeven moment uit het beeld verdwenen, nog voordat we deze iconen hebben gefotografeerd.
Verder op deze rit kwamen we door Sedona, een fotogenieke bergplaats dat zijn kleuren heeft aangepast aan de omgeving van rode bergen. Via de prachtige Oak Creek Canyon omhooggeklommen en verder door via Flagstaff naar Grand Canyon. Tusayan om precies te zijn. Sinds Flagstaff zijn we niet meer onder de 5000 feet geweest, de hele route tot aan Bryce (waar ik dit schrijf) bevindt zich tussen de 5000 en bijna 8000 feet. Gelukkig hebben we allebei geen last van de vaak bijbehorende lichamelijke ongemakken.
Anyway, Grand Canyon, dat was het doel van dit deel van onze vakantie. En wat was het gaaf! Woorden schieten tekort. Iedereen kan zich op basis van de bekende beelden wel een voorstelling maken van hoe het uitziet. Wel wil ik er nog aan toevoegen dat het park verder ook geweldig was aangelegd. Dit natuurwonder heeft al een lange geschiedenis als Nationaal Park, en die historie is overal heel goed zichtbaar. De oorspronkelijke - beperkte bebouwing aan de South Rim is nog steeds intact, en er is verder ook weinig bijgebouwd waardoor er een vroeg 20e eeuwse sfeer hangt, heerlijk! We hadden ook geweldig weer, warm en belangrijker voor het uitzicht: helder. Langs de South Rim hebben we stukken gelopen en hebben we delen met de Shuttle Bus gedaan. We waren om 9 uur in het park en vertrokken pas na zonsondergang, om 19 uur. De bovenkant in die ene lange dag goed gedaan, maar om ook nog een trail te nemen naar beneden, daarvoor was het nog te kort. Lijkt me geweldig om hier eens te kunnen hiken, wat moet het geweldig zijn om de Canyon van onderop te kunnen bewonderen.

We zitten nu in een andere Best Western, vlakbij Bryce National Park in Utah. Alweer een lange rit gehad vandaag, dus is het maar goed dat we ook hier twee nachten gaan verblijven. Volgende keer meer over de prachtige rit (dit is het Wilde Westen uit de films) en natuurlijk over Bryce.

Guus

Jullie staan er letterlijk "super ruig" bij. Wat een gebied lijkt me dat. Hier zou een fotograaf zijn hart kunen ophalen, niet?

Esmee

Geweldige foto's en super dat jullie de tijd hadden om een hele dag hier door te brengen. Wanneer komt er een foto van jullie tweeen?? Geniet van Bryce (is nog mooier) en op naar het volgende verslag.

Anne-Marie en Frans

Alleen al door het lezen van dit verhaal worden we stil van al dat natuurgeweld.
We verheugen ons al op Bryce.

michel kerkhoff

Wow....ziet er heel indrukwekkend uit...We volgen het op de voet!

Karen

@ Esmee: Je kent me he .. Het is al heel wat dat ik überhaubt op foto's sta. Laat staan dat ik met zijn tweeën ga poseren. (we hebben overigens wel wat pogingen met de zelfontspanner ondernomen, maar die zijn jammerlijk mislukt :-D )

Eelco en José

Wat een geweldig verhaal en prachtige foto's, op deze manier reizen we met jullie mee.