Karen & Martijn Go West

Along the Pacific Coast

4 september 22:30. We liggen nu op bed uit te buiken van een heerlijk copieus diner van een super Italiaan hier om de hoek van ons motel, hartje downtown Santa Barbara. Oorspronkelijk hadden we het plan om vandaag in Santa Monica/LA aan te komen maar door onze ervaringen gisteren hebben we de planning toch maar iets aangepast en hebben we wat extra ruimte ingebouwd. Daarover later meer.
Hoe dan ook bleek Santa Barbara een schot in de roos, wat een heerlijke stad! Californië in optima forma. Zon, zee, strand, een levendige downtown, mooie mensen, een en al schoonheid. En dan niet op een nepperige kitch manier, zoals het stereotype beeld van dit deel van the States is. Erg smaakvol zelfs, iets dat je al goed kunt afmeten aan het type winkel dat hier domineert. Ook de pier is heel anders dan je kent van pak-em-beet Scheveningen of Brighton. Weinig commercie, laat staan video arcades, maar vooral ruimte om wat rond te lummelen en te genieten van aan de ene kant de bloedmooie Pacific, en aan de andere kant het uitzicht op het prachtig gelegen Santa Barbara. Achteraf een goed idee om een motel te nemen in downtown (met dank aan een uitermate behulpzame meneer van de VVV), zodat we een keer de auto konden laten staan en lekker veel hebben kunnen slenteren door dit paradijselijke stadje (Maribel: we zijn jaloers dat jij hier een tijd hebt mogen wonen en werken!). Ook de eerste dag dat Karen op bijna 100% opereert zodat we ons voor het eerst lekker gastronomisch hebben laten vermaken, inclusief flink wat wijn (nu mag het, want drink & drive is hier uit den boze). Wat een genot ook: veel en superattent personeel, kom daar nog eens om in Nederland. Ergens wel jammer dat we hier morgenvroeg weer moeten vertrekken.

Gisteren overnacht in San Luis Obispo, maar hebben van die stad niks meer gezien aangezien we daar pas om 21 uur aankwamen. De route van die dag iets verkeerd ingeschat, en te laat vertrokken in Monterey. Eerst daar in een heerlijk ruime, mooi chique opgezette shopping mall rondgekeken en lekker ontbeten. Daarna de (verplichte) 17 Mile Drive gedaan. De reisboekjes hebben gelijk: gewoon doen! Een route van 17 mijl in een natuurgebied aan de pacific dat particulier bezit is. Magnifieke vistas, en tussendoor ook verbijsterd zijn over de extreme rijkdom. Eigenlijk is het een groot walgelijk mooi resort, inclusief tal van onvoorstelbaar mooie golfbanen, waaronder de wereldberoemde Pebble Beach.

Hoofddoel van de dag was de Pacific Coast Highway, Highway 1. Vanuit Carmel-by-the-sea de 1 opgereden om die pas om 20:30 pas weer te verlaten. De route is bekend van menig film en tv en da's logisch. Spectaculair en mooi van begin tot eind. Een eind dat veel later komt dan je denkt. Doordat je hier veel uitstapt om foto's te maken en het een en al klimmen, dalen en draaien is duurt het uren voordat het mooiste Big Sur-gedeelte is afgerond. Denk ook niet om tussendoor een andere route te nemen: die is er niet. Je zult hem hoe dan ook moeten uitzitten. Geen probleem..maar wel als om acht uur de zon ondergaat en ons die ochtend vooruitgeboekte motel nog heel wat kilometers verderop ligt. Geluk bij een ongeluk: wel nog de zonsondergang aan de Stille Oceaan kunnen meepikken. Uiteraard hadden we the Thrills bij ons om ons op deze trip te vergezellen.
Bij aankomst in de Vagabond Inn (geen echte aanrader) doodop, snel een moddervette Amerikaanse hap gaan eten in de Dennies om de hoek.

Ontbijten in motels is eigenlijk geen ontbijt: je kunt in de lobby wat zoetige broodjes, en een laffe muffin halen, en een kop koffie en OJ om het weg te spoelen. Gelukkig vlakbij een leuke deli gevonde en hebben daar lekkere koffie gedronken met een Bagel Melt. Onzer supersonische Altima richting Santa Barbara gekoerst (deze keer via de snellere 101 ipv de 1), en here we are.

PS. al voor de 2e dag op rij problemen met de internetverbinding, grrrr. Ruimte op Wi-Fi is kennelijk beperkt. Morgenvroeg dan maar een Starbucks opzoeken om de boel te verzenden. We liggen hierdoor ook al achter met het plaatsen van foto's. Morgen is het einddoel Palm Springs, hopelijk hebben we daar meer geluk. Misschien helpt het om een wat beter hotel te nemen.

Danniëlle

Updates zijn super maar pas op voor blogstress :-)

Enjoy!

Martin & Toos

We hebben met spanning naar het vervolg uitgekeken!
Blij dat Karen weer (bijna) 100 % is. Kan ze volop meegenieten. Hopelijk gaat de reis voorspoedig verder en werkt de internetverbinding. Dan blijven we van dag tot dag op de hoogte. Krijgen we van die prachtige "car" ook nog een foto te zien?

Guus en Marij

Prachtig verhaal in een prima schrijfstijl. Geniet verder.

José en Eelco

Fijn reisverslag en moooie foto's, vooral die ondergaande zon door dat riet!
Geniet en blijf gezond!

Anne-Marie & Frans

Weer genoten van jullie verslag en van de wonderschone foto's en een hoeraatje voor Karen.

Marielle

Ja, dank voor jullie SMS! Erg leuk om te lezen dat jullie SB zo geweldig vonden!